NIKE CASE STUDY
Nike’s North Star
Closing the Loop
Sustainable Materials
CLIMATE STABILITY
WATER STEWARDSHIP
Thriving Communities
Athletes as change agents
The Challenge
In de praktijk wordt de productie van sportkleding en schoenen zelden rechtstreeks uitgevoerd door merkeigenaren, maar wordt deze uitbesteed aan leveranciersfabrieken, van wie velen het werk verder uitbesteden aan andere fabrieken en aan thuiswerkers. Aan het begin van de jaren negentig werd duidelijk dat de rechten van veel werknemers niet voldoende werden beschermd door de staat of de werkgevers. Nike, als een van de grootste merken binnen het bedrijf, kreeg zware kritiek omdat het contracten had gesloten met fabrieken die naar verluidt de minimumloon- en overuren wetgeving hadden overtreden en kinderarbeid gebruikten. Nike heeft wereldwijd 30.000 mensen in dienst, waarvan er 6.000 werken bij Nike World Headquarters. Vanaf 2006 werden Nike-producten vervaardigd door bijna 800.000 werknemers in 700 contractfabrieken in 52 verschillende landen.
The Result
Nike heeft in 1991 zijn eerste gedragscode voor contractarbeid opgesteld en het jaar daarop in fabrieken verspreid, waarmee het de eerste code in zijn soort was voor de sportkledingindustrie. Alle contractfabrieken moesten het document ondertekenen, dat het gebruik van dwangarbeid of kinderarbeid verbood en verplichtte zich te houden aan de lokale wetgeving inzake lonen, uitkeringen, overuren en milieubescherming. De code werd later gewijzigd om het recht op vrije vereniging en collectieve onderhandelingen op te nemen. In 2005 werd Nike het eerste bedrijf dat leveranciersgegevens van producten van het merk Nike openbaar publiceerde. Daarnaast ontwikkelden ze Strategische Doelen voor Duurzaamheid voor de lange termijn, hun North Star. Tegenwoordig zijn duurzaamheid, prestaties en innovatie een geïntegreerd onderdeel van de organisatie van Nike. Ze werken in de geest van een sectorbrede samenwerking op het gebied van duurzaamheid.
RE-USE
Nike’s Reuse-A-Shoe-programma vermaalt gebruikte sportschoenen en gebruikt de gerecyclede materialen in oppervlakken voor basketbalvelden, atletiekbanen, kunstgras voetbalvelden, valbescherming voor speelplaatsen en andere gerecyclede producten. Het heeft meer dan 21 miljoen postconsumenten en defecte schoenen van de stortplaatsen gehouden.
MATERIALS
De schoenenlijn van Nike markeerde een verandering in de manier waarop duurzaamheid werd aangepakt. Het kan het best worden omschreven als een ontwerpethos dat zich richt op het maken van producten die zijn gemaakt met minder giftige stoffen, minder afval, materialen die meer milieuvriendelijk zijn en duurzame productinnovatie.
LIFE CYCLE
Om de ecologische voetafdruk van alle Nike-producten beter te evalueren en stimulansen voor verandering bij de ontwerpteams te ontwikkelen, is de Nike Considered Index ontwikkeld. Het gebruikt een levenscyclus-benadering om ontwerp- en productiefactoren te onderzoeken. Producten worden beoordeeld als goud, zilver of brons.
AMBASSADOR
Prominente atleten zoals Steve Nash en Michael Jordan hebben gouden standaardschoenen gepromoot, waardoor sterrenkracht is toegevoegd aan de Considered-lijn. De “Trash Talk” -schoen van Steve Nash was een van de eerste sportprestatie-schoenen die als goud werd beoordeeld onder de Material Index. Het is gemaakt van productieafval.
Shaping the Future
Nike zal zijn innovatiedoelstellingen blijven verfijnen en actieplannen opstellen om elk individueel doel te bereiken. Een belangrijk element van hun werk is te begrijpen hoe zij kunnen bijdragen aan gezonde gemeenschappen en menselijke behoeften door duurzamere producten te ontwerpen. De innovatiedoelen richten zich op de sociale component van duurzaamheid door het belang te benadrukken van het teruggeven van schoon water aan gemeenschappen en het verwijderen van giftige materialen uit de afvalstroom die anders op stortplaatsen of in verbrandingsovens terecht zouden kunnen komen.
Nike is al begonnen samen te werken in de hele industrie door te werken met Levi Strauss en de Organic Cotton Exchange. Ze hebben veel leiderschap getoond en proberen de branche te veranderen en andere bedrijven te betrekken om hetzelfde te doen.
- Manufacturing waste in the shoe “Trash Talk” 100%
- Reduction of harmful chemicals in Nike’s environmental rubber formula 97%
- Reduction of total solvent use between 1995-2003 95%
- Glue or chemicals in the PreeCool vest 0%
“We see corporate responsibility as a catalyst for growth and innovation. It is an integral part of how we can use the power of our brand, the energy and passion of our people, and the scale of our business to create meaningful change.”
“What really impressed me working with [TNS] in the past year was their ability to take the principles of sustainability, understand the business model they were being plugged into and come up with clear and concise statement of what that means for the business.”
“For me the big piece was watching younger generations of designers and developers go through the TNS workshops. It was great to see them get so excited about sustainability. They agreed that we need to be working toward sustainability as a company, and they could see how the TNS training would be meaningful in their jobs.”