SLCA

Het Strategic Life Cycle Assessment (SLCA)  helpt organisaties bij het‘future-fit maken van een product of dienst. Het geeft inzicht in de huidige impact van een product en schept daarmee kansen voor slimme, radicale innovatie.

Getest in de praktijk

Het SLCA is gebruikt, getest en ontwikkeld tijdens onze samenwerking met diverse organisaties – waaronder Rohm & Haas, DOW, Akzo Nobel, Nike, Bally, Carillion en Woonbedrijf.

l

ISO-standaard

De tien stappen van het SLCA voldoen aan de eisen van de ISO-standaard voor Life Cycle Assessment (ISO 1404X) en combineert deze met de strategische aanpak van The Natural Step Raamwerk.

Co-creatie

Door een multi-functionele werkgroep samen te brengen voor het SLCA, helpt het proces ook om een gezamenlijk begrip van de organisatiebrede uitdagingen van duurzaamheid op te bouwen.

Ouro

Er is nu ook een internetplatform ontwikkeld genaamd Ouro. Hiermee maken we het mogelijk om meerdere partners in de keten effectief samen te laten werken aan duurzame innovatie op basis van een gedeelde taal.

Waarom een SLCA uitvoeren?

Hoe ziet een SLCA eruit?

Het gefaseerde SLCA proces en de bijbehorende instrumenten geven overzichtelijke samenvattingen – op basis van kleur, geen getallen – die de communicatie makkelijker maakt tussen diverse belanghebbenden binnen de organisatie, met opdrachtgevers of daarbuiten. Het SLCA helpt ook bij het ontwikkelen van programma’s en activiteiten die het product en het proces daarachter duurzaam maken.

Waarom een SLCA?

  • sneller en goedkoper dan een volledige levenscyclusanalyse (LCA);
  • identificeert de ‘hot-spots’ over de volledige levenscyclus van een product;
  • helpt het projectteams om systematisch na te denken over een product en biedt het een manier om te beoordelen of een innovatie écht duurzamer is, of niet;
  • effectief bij het communiceren van de duurzaamheidsimpact aan niet-deskundigen;
  • schaalbaar assessment; passend binnen uw budget en planning;
  • onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek, bewezen methodes en toegepast in diverse sectoren.

Enkele ervaringen van gebruikers van het SLCA

“Ons partnerschap ontwikkelde een SLCA tool dat heeft bewezen een krachtig medium te zijn om de impact van producten, of diensten, over te brengen naar onze stakeholders. Dit instrument wordt nu uitgerold in de Carillion leverketen ter ondersteuning van de communicatie en het in kaart brengen van de effecten van Carillion’s materialen en diensten op duurzaamheid. ”

Jas Dhami

Design Manager, Carillion

“Wij vonden het gebruik van het SLCA-instrument van onschatbare waarde. Het was een makkelijk te gebruiken en informatieve methode om de impact in onze voedselketen te bepalen. Het hielp bij het inzicht in het ontstaan van problemen in de voedselketen als toetsingskader voor onze besluitvorming -. Een geweldig hulpmiddel! ”

Nicki Fisher

Sustainability Manager, Pret a Manger

“The challenge for the Nike Considered team and the broader corporate responsibility team is to make sure people are able to translate sustainability into actionable, practical steps. The beauty of SLCA is that it is a step by step process, so you can drill down from the big vision and ask what are the things we already have going on that are taking us in the right direction, what is going on that takes us in the exact opposite direction that we may want to rethink, and what are the innovations that we need to look for?”

Sarah Severn

Director of CSR Horizons, Nike Inc.

Meer weten over het SLCA of onze andere instrumenten voor analyse?

Neem contact op
Share This