COACHING & ADVIES

The Natural Step werkt al jaren samen met organisaties om hen te helpen leiderschap te ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid. Onze inspanningen om ‘koplopers’ te ondersteunen die anderen kunnen inspireren is één van de belangrijkste onderdelen van onze missie. Onze aanpak is leuk, dynamisch, boeiend en interactief – maar het belangrijkste – onze klanten boeken baanbrekende resultaten.

ONZE AANPAK

Onze unieke combinatie van advisering, coaching, training, en proces-facilitering wordt geleverd door een internationaal netwerk van associates en adviseurs – getalenteerde en ervaren professionals die de fundamenten van duurzaamheid kunnen vertalen naar praktische stappen voor bedrijven en gemeenten die nodig zijn om blijvende verandering mogelijk te maken.

Onze associates en adviseurs helpen onze partners bij het realiseren van aanzienlijke vooruitgang in een stevig tempo door het integreren van duurzaamheidsprincipes in de kern van strategieën, beslissingen en activiteiten.

ENKELE VOORBEELDEN

STRATEGISCHE PLANNING VAN DUURZAAMHEID

Sinds eind jaren ’80, is The Natural Step betrokken bij de strategische planning van duurzaamheid bij bedrijven, overheden en non-profitorganisaties. De kern van ons werk is het Natural Step Framework (FSSD) waarmee we duizenden organisaties hebben geholpen om een volledig begrip van het systeem te krijgen waarvan ze afhankelijk zijn. Hoe kunnen we succes in dat systeem definiëren? Welke strategieën helpen bij het bouwen aan succes? Welke acties zijn nodig zijn om de strategieën uit te kunnen voeren en welke hulpmiddelen en concepten (Biomimicry, circulaire economie, Living Building Challenge, Integrated Reporting, LEED, etc) inspireren en helpen bij het bouwen van capaciteit in de organisatie om de verandering op gang te brengen?

BEST VALUE PROCUREMENT

Een relatief nieuwe vorm van de duurzame aanschaf van diensten en producten is Best Value Procurement. Wanneer goed ingevuld kan dit leiden tot jaarlijkse verbetering van de prestaties op het gebied van duurzaamheid waarmee het realiseren van de eigen duurzaamheidsambities sneller dichterbij komt. The Natural Step biedt ondersteuning aan organisaties die gebruik willen maken van Best Value Procurement als instrument voor hun aanbesteding maar we helpen ook partijen of leveranciers die de beste duurzame waarde voor hun klanten willen realiseren door innovatieve oplossingen en deze te verwerken in een passend aanbod of Service Level Agreement (SLA). Het Europese project ‘Slim Verduurzamen’ is één van de projecten waar we beide rollen konden spelen. Meer weten.

SUSTAINABLE LIFE CYCLE ASSESSMENT

The Natural Step’s Sustainability Life Cycle Assessment (SLCA) helpt bedrijven bij het definiëren, evalueren en communiceren over de duurzaamheid van producten. Het SLCA bestaat uit een evaluatie-instrument en een begeleidend proces dat een strategisch overzicht geeft van de volledige impact van een product op sociale en ecologische aspecten. Het resulteert in een overzichtelijke analyse – gebruik van kleuren in plaats van nummers – die het mogelijk maakt voor een bedrijf om de belangrijkste effecten van het product tijdens de hele levenscyclus te koppelen aan de principes voor duurzaamheid. Het proces helpt bij het identificeren van de onderdelen waar duurzame innovatie plaats moet vinden. Meer weten.

DUURZAME PRODUCTINNOVATIE

Honderden Nike medewerkers werden in de afgelopen jaren opgeleid in het gebruik van The Natural Step Framework. Dit heeft bij Nike geleidt tot tal van innovatieve programma’s om de duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren. In 2008, hebben Nike en The Natural Step de verdere aanpak van productinnovatie ontwikkeld door het definiëren van een langetermijnvisie voor duurzame producten. De ‘North Star-visie’ en innovatie doelen brachten Nike in de positie om koploper te worden in duurzame productinnovatie binnen hun industrie. Meer weten.

COMMUNICEREN VAN DUURZAAMHEID

Hoe bereik je duizenden collega’s – verspreid over de hele wereld – en voorzie je hen van de inspiratie om van ‘technology push’ naar ‘human centered’ innovatie te bewegen? Je zou een leuke app kunnen bedenken of je collega’s naar een pakkende intranet-site kunnen lokken. Je kunt ook een ‘low-tech’ boekje ontwikkelen dat collega’s helpt om vanuit hun eigen rol (zij het R & D, inkoop, fusie of verkoop) te kijken en helpen om gewoon de ‘goede dingen’ te doen. Een gecombineerd team van The Natural Step Nederland en Zweden ondersteunden Philips om de juiste informatie te selecteren, krachtige vragen te ontwikkelen en om het verhaal van duurzame innovatie te communiceren naar alle divisies. Download het tekst-deel van het boekje.

MEETBAAR MAKEN

Hoe zou je een duurzaam bedrijf herkennen als je er een zou tegenkomen? OF Hoe weet je dat jouw inspanningen en investeringen in duurzaamheid ook echt leiden tot het vermijden van negatieve impacts? De Future-Fit Business Benchmark is anders dan andere benchmarks. Het meet niet de afstand tot concurrenten of een moment in het verleden, maar de afstand van een bedrijf naar volledige duurzaamheid; binnen de vier duurzaamheidsprincipes.  Deze benchmark is in 2015 ontstaan vanuit een samenwerkingsverband (open source) tussen The Natural Step, Future Fit Foundation en 3D Investment Foundation. Meer weten?

Share This